Elefanter i Samburu

Våra resevillkor

Arrangör
Arrangör är Karlmark International, nedan kallad KI. Resegaranti finns i det företaget men resor säljs även under namnen Birdsafarisweden, Smakresor och Gräsrötter AB.


Anmälan och handpenning
En bokning är bindande när anmälningsavgiften är erlagd. När den betalas är upp till resenären men plats på resan fördelas i förhållande till när pengar når KI. Avgiften är att uppfatta som att resenären accepterar resevillkoren.
Sker bokning efter att resten av gruppen betalt resans hela kostnad behöver hela beloppet för resan betalas omgående.


Resans pris

Våra resor är baserade på olika valutor och valutakurser.  Skulle valutakursen gå upp/ner i förhållande till kalkylkursen kommer ett valutatillägg/valutaavdrag att utgå.

En resas pris kan även förändras om kostnadsökningar skett på grund av ökade transport- och hotellkostnader, ändrade flyg- eller lokala skatter, tullar eller andra prisökningar som ligger utanför vår kontroll. Prishöjningen meddelas innan resan slutbetalas.


Enkelrumstillägg

Resenär som beställt delat boende måste dock vara beredd att betala enkelrumstillägg om rumspartner ej kan ordnas. Enkelrumstillägget finns angivet under respektive resa. 


Flyg
De flesta av resorna exkluderar flyg men vi hjälper gärna till med det mot separat debitering. Se program för resorna och reseschema för information om vilken resa som inkluderar flyg.


Slutbetalning
Slutbetalning skall var KI till handa senast 30 dagar före avresan om inte annat avtalats.
Resedokument levereras till kund cirka 10 dagar innan avresa.


Ändringar
För ändringar som görs av kund i befintlig bokning har KI möjlighet att debitera de kostnader som då uppstår men minst 250 kr.


Avbeställningsskydd
Avbeställningsskydd ingår ej i resan.


Reseförsäkring
Resenären ansvarar för att giltig reseförsäkring finns under resan.
Den som redan har ett reseskydd i en hemförsäkring eller i annan försäkring kan komplettera denna med tilläggsförsäkring. KI rekommenderar att i första hand se över hemförsäkringen.


Resenärens kontroll av färdhandlingar
Resenären ansvarar för att kontrollera färdhandlingarna. Eventuella felaktigheter ska meddelas omgående och skriftligen.
Muntliga löften av bokningspersonal skall vara skriftligt bekräftade för att vara giltiga.


Flygresor
Flygbiljetten är personlig och kan normalt inte överlåtas till annan person.
Flygresan kan endast utnyttjas på de dagar som står i flygbiljetten.
Kunden har ett ansvar att omgående kontrollera färdhandlingar när de levererats.


Incheckning
Resenären har ett ansvar att ta reda på vilka incheckningsregler som gäller för respektive destination och flygbolag.


Bagage
Olika bagageregler kan gälla för olika länder och destinationer. Resenären kontrollerar respektive flygbolags regler innan avresa.


Pass och visum
Resenären ska ha pass med giltighet sex månader efter avslutad resa samt ansvarar för att vid bokningen skicka en kopia på passets fotosida till KI. Resenären ansvarar även för att stava sitt namn korrekt.
Till vissa destinationer krävs visum. Dessa är ej inkluderade i resans pris om inte programmet säger annat.
Resenären ansvarar för att vara informerad av de visumregler som gäller i respektive land som ska besökas.


Hälsa
Många av våra arrangemang innefattar någon form av fysisk aktivitet. Det ligger på deltagarens ansvar att rådgöra med läkare, i god tid före avresa, angående sin fysiska status. KI tar inget ansvar för uppkomna skador eller sjukdomar som medfört att deltagaren inte kunnat genomföra arrangemanget p g a skador eller sjukdomar. KI tar heller inte ansvar för om en resenärs sjukdomar eller skador medför problem för en annan resenär.


Vaccinationsbevis - Covid-19
För att delta på våra resor krävs det att du är fullvaccinerad mot Covid-19 och har ett vaccinationsbevis som du laddar hem från www.covidbevis.se
För att Covidbeviset ska vara giltigt krävs det att man är fullvaccinerad senast 2 veckor innan avresa. Covidbeviset är giltigt i 6 månader.


Viktig information
KI ansvarar inte för de olägenheter, kostnader eller skador som kan uppkomma under resans gång.
Företaget är heller inte ansvarig för de fall av överbokningar, förseningar, inställda flyg, ändrade ankomst- och avgångstider,
ändrade destinationer, valutakursförändringar, pandemier eller annat som sker. 


Avbokningar
Avbokning av beställd resa skall göras omgående och skriftligen hos Karlmark International.

  • Kund avbokar mer än 90 dagar före avfärd: anmälningsavgiften återbetalas minus en administrationskostnad om 500 kr och eventuella redan förbetalda leverantörskostnader.
  • Kund avbokar mer än 89-42 dagar före avfärd: Anmälningsavgiften och eventuella redan förbetalda leverantörskostnader utgör avbokningskostnaden
  • Kund avbokar 41-25 dagar före avfärd: Anmälningsavgiften och 50% av resans pris, samt eventuella förbetalda leverantörskostnader utgör avbokningskostnaden.
  • Kund avbokar 25 dagar eller senare före avfärd: 100 % av inbetalningarna är förverkade.

En inbetald anmälningsavgift är som mest giltig i två år efter att den kommit oss till handa om inte annat avtalats. 


Programupplägg, flygtider och anslutning samt resenärens ansvar

Program kan komma att ändras för att ge resenärer bästa möjliga utbyte av en resa. Flygtider är alltid preliminära och kan justeras utan förvarning. Tänk på detta vid bokning av eventuell anslutning/hotell innan eller efter resan. Se till att ha god tidsmarginal och boka av- och ombokningsbara biljetter. Ingen ersättning för ökad kostnad i samband med flygförändring utgår.
Kostnader, som kan uppstå om en resa blir försenad på grund av t.ex flygförsening eller om färdplanen måste ändras på grund av väder eller vägförhållanden eller andra oförutsedda händelser som KI och dess lokala partners inte kan råda över, ingår ej i resans pris.
Resenären ansvarar för att infinna sig på angiven plats och i rätt tid. Kostnader som kan uppstå på grund av att resenären inte infunnit sig på angiven plats och tid står resenären själv för.

I vissa fall beslutar vi att genomföra en resa trots att resans minimiantal inte är uppnått. Om resenären då fortfarande önskar genomföra resan så godkänner denna därmed att vissa kostnadsbesparande justeringar i programmet kommer att göras. Detta kan vara att den svenska reseledaren utgår eller att vissa lokala arrangemang som kräver ett minimiantal uteblir. 


Inställande av resa

KI äger rätten att ställa in en resa innan genomförandet, på grund av för få deltagare, strejker, krig, naturkatastrofer, eller annan anledning som gör resan olämplig. I ett sådant fall återbetalas inbetald kostnad. KI är dock ej skyldig att ersätta för utgifter som uppstått tex. anslutningstransporter, visumkostnader eller annat som ej ingår i resans pris. Innan du påtar dig andra kostnader kontrollera så att minimiantalet för resans genomförande har uppnåtts.


Ansvar

KI och våra lokala partners och anställda agerar endast som agenter för ägare, entreprenörer och leverantörer av transportmedel och hotell och andra resetjänster. KI tar inte på sig något ansvar för extra kostnad, personskada, förlust eller skada av tillhörigheter som är ett direkt resultat av naturkatastrof, försening, karantän, strejk, stöld, snatteri, försvunnet bagage, terrorism eller annat som vi inte kan råder över.

Vid sjukdom, beteende eller olycksfall som kräver evakuering och/eller hemsändande av deltagare vilar betalningsansvaret för dessa tjänster på deltagaren. Vårt råd är därför att teckna en reseförsäkring för att täcka dessa kostnader. Om sådan försäkring inte har tecknats vilar betalningsansvaret på deltagaren.